;

Zákazníci e-shopů by nejraději platili za dopravu malých zásilek 50 Kč, říká studie APEK

18. 2. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: © tiero - Fotolia.com
S vyšší cenou se nakupující smíří v případě expresního doručení nebo u doručení větších zásilek, popř. za výnos těžkých spotřebičů do patra. Celkově je ale s doručováním spokojeno 97% zákazníků.

Asociace pro elektronickou komerci (APEK), zveřejnila výsledky studie věnující se doručování zboží zakoupeného přes Internet. Plyne z ní, nejčastějším kritériem výběru dopravce při nákupu na Internetu je nejnižší cena (31%), služby nabízené dle konkrétní objednávky (24%) a předchozí zkušenosti (23%).

„Pokud u malých zásilek lidé považují za nejpřijatelnější cenu za doručení do 50 Kč a připlácet si chtějí pouze za expresní doručení, je vidět, že případná doprava zdarma může u e-shopů znamenat podstatnou konkurenční výhodu,“ říká Jan Vetyška ze APEK.

Ochota zákazníků připlácet si za lepší služby se projevuje i u komfortního doručování větších zásilek. Za myčky, sporáky, pračky a lednice včetně výnosu do patra, odvozu odpadu a instalace zákazníci v 50 % případů ochotně zaplatí až 300 Kč, v 27 % až 500 Kč.

Cena dopravy ale stále hraje velkou roli - téměř polovina respondentů je při nákupu na internetu ochotna hledat e-shop, který nabízí dopravu zdarma. Stejně tak jako téměř třetina respondentů preferuje osobní odběr (31 %).

Co se ceny týče, v 48 % převládá ochota platit za doručení od 51 do 100 Kč a v 35 % jsou zákazníci ochotni platit do padesáti korun. U rychlejšího doručení, tedy do následujícícho pracovního dne, je 31 % lidí ochotno zaplatit 101 až 150 Kč, 41 % částku 51 až 100 kč.

Ochota připlácet za nadstandardní služby
Ochota připlácet za nadstandardní služby

Platbu kartou při doručení využívá pouze 16 % zákazníků, vyjimečně 20 %. 34 % zákazníků vůbec nemá potřebu tento způsob platby využívat a je zajímavé i to, že zhruba 13 % dotazovaných o této možnosti neví, ale ani ji neplánuje využít. V souvislosti s tím, že 49 % lidí vůbec neví, jak fungují nové automaty na výdej zboží (a 15 % to sice ví, ale služba je neláká) by se skoro dalo říci, že zákazníci mají více v oblibě tradiční způsoby doručení zboží a novoty je příliš nelákají (pouze 6 % lidí výdejní automaty využilo).

Ne zcela jasno mají lidé i v otázce využití dodání ve stanovený čas s přesností na 2-3 hodiny. 27 % by tuto možnost využívalo častěji, kdyby byla nabízena. Ale 22 % ví, že to možné je, ale nemá potřebu tuto možnost využívat. Při rozhodování o nákupu pak doba doručení hraje v 50 % roli pouze podle toho, o jakou objednávku jde, tedy zda je potřeba zboží rychle získat.

Studie zkoumající doručování zboží zakoupeného přes Internet vznikla formou dotazníkového šetření zpracovaného na vzorku 1079 respondentů.

bitcoin školení listopad 24

Čtěte také:
→ Hlavní konkurenční výhodou e-shopů je cena
Podle průzkumu, který provedla agentura Mediaresearch, patří mezi hlavní výhody nižší ceny a možnost objednání kdykoliv.
→ Českou e-commerci čeká konsolidace a příchod silných hráčů
Tak zní hlavní závěry panelu odborníků na vývoj on-line obchodu v ČR. Na rozdíl od kamenných obchodů obraty e-shopů vzrostly a další nárůst se očekává.

G+