;

Největší překážky pro expanzi českých e-shopů do zahraničí spočívají především v jejich nevědomosti a obavách

21. 9. 2016
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: shopping-1 © 3ddock - Fotolia.com
Českým e-shopům se v současné době daří. Na evropském trhu by byly konkurenceschopné, provozovatelé se ale bojí neznáma.

Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci obrat na internetu letos překročí 100 miliard korun. Českým e-shopům se v současné době daří. Jejich provozovatelé se snaží efektivně hospodařit, investovat do marketingu a neustále zvyšovat svůj obrat. Pozitivní očekávání vkládají i do dalších let, ovšem jejich růst bude značně podmíněn znalostmi a schopnostmi hledat nové příležitosti. Zejména na zahraničních trzích.

„Největší překážka pro expanzi českých e-shopů do zahraničí pramení především z jejich nevědomosti a strachu. Přitom vstup na zahraniční trhy jim může přinést velmi atraktivní obchodní příležitosti. Podíváme-li se na věc jen z pohledu počtu potenciálních zákazníků, e-shop působící na tuzemském trhu má zhruba 6 milionů potenciálních nakupujících, po vstupu do německy mluvících zemí jejich množství vzroste více než desetinásobně,“ říká JUDr. Oldřich Vacek, lektor předmětu Techniky mezinárodního obchodu v rámci MBA programu Management obchodu na vzdělávacím institutu CEMI.

Prvním krokem je analýza trhu

Rozhodne-li se firma pro vstup do zahraničí, základem je provést důkladnou analýzu trhu. Důležité je prověřit konkurenci na tamním trhu i existující legislativní a daňové podmínky. Je potřeba také zjistit, zda se na internetu již podobný produkt prodává, případně za jakou cenu a jak funguje celkový zákaznický servis. Firmu by měla zajímat obecně velikost populace, internetová penetrace, jazyková struktura v zemi a sazby DPH.

Dalším podstatným bodem při vstupu na zahraniční trh je znalost platebních metod a způsobů dopravy, které jsou v dané lokalitě obvyklé. Podle balíkové přepravní společnosti GLS je pro střední a východní Evropu běžná dobírka až u poloviny zásilek. Ve Španělsku se stále jedná o 13 % a v Itálii o 8 %. Naopak u našich západních sousedů se využívá minimálně nebo vůbec. Například v Německu, Rakousku či ve Francii volí dobírku pouhé 1 % zákazníků.
„V Německu je běžnou formou platba na fakturu, nutností je rovněž nabízet precizní systém online plateb. Pokud ale budete zasílat zboží na východ od našich hranic, musíte počítat s tím, že zákazníci budou často chtít platit až při převzetí zásilky. Proto je nutné nastavit s dopravcem takový způsob přepravy na dobírku, který umožní minimalizovat přeshraniční bankovní poplatky“ dodává Pavel Včela, ředitel společnosti GLS Česká republika.

Kvalitní zákaznický servis buduje důvěru

bitcoin školení listopad 24

Zákazníci musí e-shopům důvěřovat. Budování důvěry podpoří pečlivě zpracované webové stránky, které budou dokonalé po jazykové stránce, funkční po technické a informačně plnohodnotné po obsahové stránce. V tomto ohledu může být pro české e-shopy přínosem rodilý mluvčí, kterého si najmou do svého zákaznického servisu a který bude zajišťovat veškerou komunikaci se zahraničními zákazníky.
Dalším tipem pro české e-shopy je vyhledat si na tamějším trhu službu, která sbírá hodnocení jednotlivých zákazníků. „Namátkou mohu zmínit, že v Německu, Rakousku a Švýcarsku se jedná o TrustedShops, v Anglii, Itálii, Španělsku, Francii, Dánsku a Švédsku pak například TrustPilot nebo eKomi,“ dodává JUDr. Oldřich Vacek.

Zdroj: CEMI