;

Datovou analytiku umí využívat více než polovina českých firem

13. 2. 2017
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: (c) BillionPhotos.com - Fotolia.com
S analýzou firemních dat pracuje v Česku efektivně 57 % společností. Největší podíl je mezi IT firmami, kde jich s analýzou firemních dat pracuje dokonce 9 z 10. Nejčastěji se společnosti zaměřují na informace o svých zákaznících a klientech.

Uvedené výsledky ukazuje mezinárodní průzkum KPMG Puls ekonomiky. Datová analytika je v tuzemských společnostech poměrně rozšířená, pracují s ní tři čtvrtiny z nich. Zhruba pětina (22 %) plánuje její zavedení, podobný podíl ředitelek a ředitelů (18 %) ale uvádí, že jejich firma má v této oblasti problémy. Pozitivní přínos datové analytiky pro podnikání potvrzuje 63 % podniků s obratem přes 50 milionů eur. U menších společností s obratem do 9,9 milionu eur je to 44 %.

„Zdá se, že datová analytika přestává být pro manažerky a manažery neznámou a pracují s ní stále častěji. Velký potenciál pro její rozvoj vidíme v zatím ‚netradičních‘ oblastech, jako je práce s lokačními daty nebo zvyšování hodnoty zákazníka, a také v odvětvích, kde se doposud využívá zřídka, příkladem je školství a péče o studenty,“ uvedl David Slánsky, partner, který v KPMG Česká republika vede tým zaměřený na datovou analytiku.

Firmy analyzují především zákazníky

Datovou analytiku používá většina firem hlavně pro získání informací o stávajících zákaznících. Zaměřují se na jejich potřeby, hodnoty, ziskovost a pravděpodobnost odchodu. Společnosti s menším obratem ji využívají také k hledání nových klientů, zatímco ty s větším obratem se více soustředí na zvyšování efektivity procesů a nákladů. Pro řízení rizik se datová analytika nejvíce využívá ve finančním sektoru (61 %), často se se v něm uplatňuje při odhalování podvodného jednání (51 %).

Výrazné uplatnění nachází datová analytika také v auditních službách. „Představte si firemní data jako oceán. Dříve auditoři do moře ponořili kbelík a prozkoumali pouze to, co v něm vytáhli zpět nad hladinu. Touto metodou ale mohli velmi snadno usoudit, že v oceánu nejsou žádné ryby. Pokud mají možnost profiltrovat celý oceán, bude závěr jiný,“ připodobňuje Jindřich Vašina, vedoucí partner oddělení auditu, KPMG Česká republika.

bitcoin školení listopad 24

Do průzkumu Puls ekonomiky se v září zapojilo celkem 759 vysoce postavených manažerů a manažerek z devíti zemí střední a východní Evropy. Českou republiku zastupovalo 264 respondentů převážně z řad majitelů firem, generálních ředitelů a finančních ředitelů.

Zdroj: KPMG Česká republika